BLUF, BAGGER EN BRUTALITEIT

Naar aanleiding van de publiciteit rond de exorbitante salarissen van 'Top DJ’s' zoek ik naar een uitleg van dit begrip. 'Top DJ'. Het zal voornamelijk bestaan uit de hoogte van het bedrag dat wordt neegeteld voor deze zelfverklaarde elite. Want wat doet een 'Top DJ'? De 'Top DJ' onderscheidt zich niet door kennis van zaken, kwaliteit van informatie of een uitmuntende muziekkeuze, nee, hij onderscheidt zich door wezenloze praatjes, grove brutaliteit en puberale provocatie. Hun kwaliteit bestaat hoofdzakelijk uit bluf en bagger. Mensen voor lul zetten, dat kunnen ze. Persoonlijk heb ik het al een paar jaar gehad met deze zogenaamde ‘Shock Jock’s’ omdat ze, in ieder geval míjn grenzen van de betamelijkheid moeiteloos weten te overschrijden.
Met dezelfde brutaliteit en bluf weet hun manager radiobazen te overtuigen, dat die de boot (lees: luisteraars en dus inkomsten) zullen missen, als ze deze jongens niet voor een nog hoger bedrag engageren. De hoogte van dat bedrag heeft, net zoals bij het jaarsalaris van de radiobazen-zelf of dat van de 'top'-managers uit het bedrijfsleven, niets te maken met intrinsieke kwaliteit of een aardige vergoeding voor het levensonderhoud, maar alles met pretentie en prestige. Tien miljoen is meer dan één miljoen. Ik heb de grootste pik. Brutaal goedgeluld met de managers-gotzpe: ‘ik steel van de bazen en verdeel onder de arbeiders’, onderwijl een flink percentage van het bedongen loon zelf in zijn zak stekend. 'Marktconform' rechtvaardigt men die salarissen met een smoes, want het is wel een markt met handel in wind, boter en ballen; gebakken lucht, boter voor op het hoofd en toegespeelde balletjes.

Terwijl iedereen in de branche weet, dat DJ's en zeker 'Top-DJ's' niets bijdragen aan een hogere luisterdichtheid en meer reclame-inkomsten. Het best scorende commerciele radiostation is Sky-Radio en dat heeft geen DJ's !Wat voor mij als muzikant natuurlijk ook niet goed uit te leggen valt, is waar deze praatjesmakers op extreme wijze hun zakken vullen de leveraars van de grondstof van hun bestaan, de muzikanten, in Nederland niet of nauwelijks een bestaan hebben. Als de reklame-inkomsten dan zo belangrijk zijn voor de bazen, stort dan ook maar een deel van die inkomsten in een fonds voor muzikanten, om daarmee interessante nieuwe ontwikkelingen op het gebied van muziek te ondersteunen.

Luister HIER eens naar. HIER is ook iets leuks